La Paștele Cailor „Konski Velikden” în comunitatea bulgară de la Târgovişte

Paștele cailor sau „Joia iepelor” este o sărbătoare anuală ce cade în aceeași zi cu Înălțarea Domnului, mai precis, la  40 de zile după Paști, dar nu și pentru comunitatea bulgară de la Târgoviște, din cartierul Matei Voievod, unde se serbează în prima sâmbătă a Postului Mare, după calendarul ortodox.

Știam de ani buni despre acest eveniment unic în România, dar nu mă hotărâsem să fac o drumeție de aproximativ 2 ore până la Târgoviște, pentru a capta câteva instantanee cu cai, care mai de care mai „împodobiți”.

Cum spuneam, comunitatea bulgară din Târgoviște serbează Paștele cailor „Konski Velikden” în sâmbăta Sfântului Teodor sau Todorovden, în limba bulgară. Dar, înainte de toate, am să pun un citat preluat de pe site-ul Wikipedia pentru cei dintre voi care vor să știe cum a luat naștere acest eveniment inedit.

Expresia „la paștele cailor” a intrat în limbajul comun desemnând ceva foarte îndepărtat ca timp, sau niciodată. Această expresie se pare că nu e de regăsit în alte spații culturale decât cel românesc. Zona sa de proveniență e Transilvania. O legendă spune că, atunci când Fecioara Maria îl năștea pe Isus, caii făceau mare gălăgie. Aceasta i-ar fi blestemat să fie animale mereu flămânde, cu excepția unei singure zile pe an: Paștele cailor.

Dacă ești din Bucuresti, poți ajunge acolo cu trenul din Gara de Nord, de dimineață, pe la 7:30. Să specifici la casa de bilete că vrei să mergi la Târgoviște, dar ține cont de faptul că trenul face o oprire de câteva minute în Titu, iar Târgoviște nu o să apară ca stație în itinerarul trenului. Din Titu, unii se duc spre Pitești, iar ceilalți în Târgoviște, cu un singur vagon.

Anul acesta am avut ocazia să merg la acest eveniment împreună cu prietenii de la grupul Bucureștiul meu drag, avându-l ca lider pe Andrei Bârsan. Repet, aceasta a fost prima oara când am mers la un astfel de eveniment și trebuie să recunosc că nu știam la ce să mă aștept, asa că mi-am luat cu mine Canon 5D-ul împreună cu obiectivele Canon 70-200m f/4 și Canon 35mm f/2, plus grip.

În jurul orei 9:00 am ajuns în gara Târgoviște, mai devreme decât ne așteptam. Eu aveam bilet dus-întors, dar Andrei le-a recomandat și celorlalți să își ia bilet de retur și să își noteze ce trenuri spre București au, pentru a nu rămâne acolo peste noapte.

După câteva minute, când toată lumea era gata, am luat-o la pas spre prima noastră oprire în Târgoviște, la un restaurant, pentru a servi micul dejun. Am fost întâmpinați cu preparate calde și gustoase la prețuri foarte mici, față de București.

Apoi, ne-am împărțit în grupuri de câte 4, pentru a urca în taxiuri care să ne ducă repede în cartierul Matei Voievod unde avea loc evenimentul. O poți lua direct pe jos de la gară, pentru că faci aproximativ 30 de minute până acolo și ai ocazia de a fotografia câteva biserici foarte interesante, pe care eu le-am pozat la întoarcere.

Una dintre ele este chiar în parcul unde am luat masa, iar locul respectiv îți oferă multe alte obiective atractive de fotografiat, cum ar fi statuia lui Tudor Vladimirescu și ruinele vechii Mitropolii a Țării Românești. Ajunși la destinație, caii și stăpânii lor se pregăteau de marele concurs.

Pentru a nu lungi vorba, vă invit să vă delectați cu câteva poze făcute de mine acolo, pentru că o imagine face mai mult decât o mie de cuvinte. Mi-a plăcut la Paștele cailor după tradițiile comunității bulgare din Târgoviște și vă recomand să mergeți acolo măcar o dată, de dragul distracției, eventual, pentru fotografii. Evenimentul s-a încheiat cu muzica și dansuri tradiționale bulgărești, susținute de Ansamblul Bosilce al asociației Zaedno.